Dieta na nocnym dyżurze

dieta na dyżurzeWiększość osób pracuje w dzień, dlatego mówi się, że w nocy jeść nie wolno, że to niezdrowe i tuczące. Ale co mają zrobić ci, którzy mają pracę zmianową lub nocne dyżury? To nie tylko pracownicy służby zdrowia, ale też nocni stróżowie, magazynierzy, a niekiedy nawet księgowi pracujący dla klientów na drugim końcu świata.

Aktywność fizyczna i umysłowa wymaga paliwa i nie można zrezygnować z posiłków nawet wieczorem i w nocy. Ważne, żeby przestrzegać kilku ważnych zasad:
– Posiłki powinny być spożywane regularnie co 3,5 – 4 godziny.
– Posiłki nocne powinny być lekkostrawne, w formie przekąsek. Najlepiej przygotować sobie sałatkę z warzyw z dodatkiem kurczaka lub tuńczyka albo zjeść chudy twarożek z nowalijkami lub naturalny jogurt z owocami i ziarnami.
– Ostatni posiłek powinien zostać zjedzony 2 godziny przed snem.

Przykładowy jadłospis 24 h:
Śniadanie – godzina 7.00 – Owsianka z suszonymi owocami
2 śniadanie – godzina 10.30 – Sałatka z kuskus z pomidorem i ogórkiem
Obiad – godzina 14.00 – Gulasz z indyka z kaszą gryczaną
Podwieczorek – godzina 17.30 – Sok warzywny przecierowy
Kolacja – godzina 20.00 – 2 Kanapki z chleba razowego z dodatkami
Przekąska nocna 1 – godzina 24.00
Przekąska nocna 2 – godzina 4.00

Przykładowe przekąski na noc:

Koktajl mleczny z bananem i kiwi
Owoce obrać, rozdrobnić, wszystkie składniki zmiksować razem.
Banan – pół średniej sztuki [92g]; Kiwi – mała sztuka [95g]; Płatki owsiane – 2*łyżka [20g]; Mleko spożywcze, 2% tłuszczu – pół szklanki [125g];
Muesli domowe z jogurtem
Składniki odmierzyć i zmieszać, podawać z jogurtem naturalnym.
Dynia, pestki – łyżka [14g]; Słonecznik, nasiona – łyżka [28g]; Płatki owsiane – 2*łyżka [20g]; Otręby pszenne – 2*łyżka [12g]; Jogurt naturalny [250g].
Sałatka z kurczaka z selerem naciowym
Kurczaka upiec, ugotować na parze lub usmażyć na patelni grillowej bez tłuszczu, pokroić w kostkę. Jabłko obrać, wszystkie owoce i warzywa pokroić, zmieszać z oliwą, na wierzch pokruszyć orzechy włoskie.
Seler naciowy – 2*sztuka [75g]; Mięso z piersi kurczaka, bez skóry – 1/2 pojedynczej [110g]; Jabłko – mała sztuka [137g]; Ananas, plastry w syropie – 2*plaster [70g]; Orzechy włoskie – 4*sztuka [36g]; Oliwa z oliwek – łyżka [10g];
Sałatka nicejska
Sałatę porwać na mniejsze cząstki, pomidory pokroić w kostkę, cebulę w piórka, tuńczyka odsączyć, składniki zmieszać, doprawić do smaku, na wierzch położyć jajko pokrojone w ćwiartki i oliwki.
Sałata lodowa – liść [40g]; Pomidor – sztuka [177g]; Jaja gotowane – sztuka [50g]; Tuńczyk w wodzie – pół puszki [60g]; Cebula – plaster [11g]; Oliwa z oliwek – łyżka [10g]; Sól biała – szczypta [1g]; Pieprz czarny – szczypta [1g]; Oliwki czarne – 10 sztuk [30g];