Dieta pudełkowa, czy to zdrowe?

Catering dietetyczny ma wiele zalet, ale też kilka wad. Warto się rozejrzeć, popytać i poczytać przed wyborem oferty. Bo przecież jesteś tym, co jesz i nie możesz sobie pozwolić, żeby jeść byle co. Na szczęście oferta na rynku jest szeroka i jest z czego wybierać.

Zalety cateringu dietetycznego:

  • Zbilansowane posiłki. Dania oferowane przez firmę cateringową powinny mieć dokładnie wyliczoną kaloryczność i proporcje makroskładników: węglowodanów, tłuszczy i białek. Dzięki temu łatwiej zgubić zbędne kilogramy lub utrzymać linię.
  • Nowe smaki. Dzięki diecie pudełkowej można poznać wiele nowych smaków, produktów i ich połączeń, a także potraw z różnych stron świata. Składniki często są sezonowe, lokalne, ale można spotkać się z egzotyką, na którą sami balibyśmy się zdecydować. Dania przygotowane są przez szefów kuchni i wykwalifikowanych kucharzy.
  • Uczy systematyczności. Dieta pudełkowa zmusza do uporządkowania i zaplanowania jedzenia w ciągu całego dnia. Dzięki określonej liczbie posiłków spożywanych co 2-4 godziny nie ma potrzeby podjadania. Można zamówić 5 posiłków dziennie lub mniej, jeżeli wolimy sami zorganizować sobie np. przekąskę.
  • Oszczędza czas. Nie wszyscy mogą sobie pozwolić na samodzielne przygotowywanie posiłków, gdyż zwyczajnie nie mają na to czasu. Dieta pudełkowa pod tym względem jest niewątpliwie bardzo wygodna.
  • Wygląda. Posiłki w cateringu dietetycznym ładnie wyglądają, a przecież oczami też jemy.

Wady diety pudełkowej:

  • Cena. Miesięczna cena 5 posiłków dziennie dostarczanych codziennie rano lub w nocy waha się od 1000 do ponad 2000 zł w zależności od wielkości porcji, czyli kaloryczności diety.
  • Podgrzewanie. Posiłki trzeba samemu odgrzewać, a jakość odgrzewanych posiłków rzadko kiedy daje się porównać z tymi przygotowanymi na świeżo. Poza tym odradzam korzystanie z mikrofalówek, gdyż podczas ich używania powstają produkty potencjalnie rakotwórcze.
  • Świeżość. Potrawy przygotowywane są kilka lub kilkanaście godzin wcześniej. Nie wszystkie produkty dobrze to znoszą (np. awokado ciemnieje, sałata więdnie).
  • Skład. Mamy jedynie niewielki wpływu na wybór składników gdy wybieramy dietę wegetariańską, bezglutenową lub bezmleczną. W menu mogą pojawić się produkty lub potrawy, których nie lubimy. Często pojawiają się tańsze produkty, bo catering chce przecież zarobić.
  • Higiena. Nie wszystkie firmy spełniają standardy higieny. W czerwcu 2017 sanepid skontrolował firmy zajmujące się cateringiem dietetycznym, w prawie połowie z nich stwierdzono uchybienia, które dotyczyła jakości pożywienia (terminu przydatności do spożycia) i przechowywania składników.
  • Proporcje makroskładników. Niektóre diety pudełkowe mają zbyt dużo białka w diecie, co wpływa na zakwaszenie organizmu.
  • Śmieci. Potrawy dostarczane są najczęściej w plastikowych pudełkach i torbach, co generuje duże ilości śmieci.

Którą ofertę wybrać?

  • Oferta w regionie. W dużych miastach jest z czego wybierać. Catering dietetyczny staje się popularne, więc powstają coraz to nowe firmy. W mniejszych trzeba się rozejrzeć, często dietę pudełkową oferują restauracje.
  • Wybór oferty. Na pewno warto zajrzeć na stronę firmy, zobaczyć czym może się pochwalić, jakie oferuje rodzaje diet, obejrzeć zdjęcia potraw i zorientować się ile to kosztuje.
  • Aktualne menu na stronie. To ważna informacja, bo znaczy, że firma dokładnie planuje posiłki, zakupy i nie robi co jakiś czas tzw.: czyszczenia magazynów. Poza tym można ocenić, czy potrawy nam odpowiadają i czy użyte składniki trafiają w nasze smaki.
  • Ocena firmy. W Internecie można znaleźć wiele opinii o firmie i jej produktach. Warto zajrzeć na profile mediów społecznościowych i fora konsumenckie, można też podpytać znajomych, którzy zdecydowali się na taką dietę (może nawet dadzą spróbować).
  • Współpraca z dietetykiem. Jeżeli firma nie współpracuje z dietetykiem, lub współpraca jest okazjonalna (można o to dopytać dzwoniąc do firmy, albo nawet do dietetyka), nie ma pewności, że dieta jest dobrze zbilansowana. Warto więc zwrócić na to uwagę.
  • Dieta próbna. Jeżeli zdecydowaliśmy się na firmę warto skorzystać z oferty próbnej i wykupić dietę na kilka dni, żeby sprawdzić, czy dieta pudełkowa tej firmy nam smakuje, czy dowóz jest dobrze zorganizowany, czy porcje są odpowiednie.
  • Odpowiednia kaloryczność. Wybierając dietę dla siebie trzeba pomyśleć o kaloryczności. Nie powinna być ona zbyt niska (wtedy często pojawiają się niedobory witamin i minerałów, czyli najlepiej zacząć od 1200 lub 1500 kcal) lub zbyt wysoka (taką wybierają najczęściej atleci chcący budować tkankę mięśniową, ale panowie, bez przesady – 4000 kcal to zdecydowanie za dużo).
  • Modne diety. Należy uważać na modne diety, zwłaszcza białkowe lub białkowo-tłuszczowe, gdyż ich stosowanie może doprowadzić do zakwaszenia organizmu, problemów z wątrobą i nerkami w przyszłości, dodatkowo powodują one najczęściej efekt jo-jo (atletom też odradzam przesadzanie z białkiem).
  • Warzywa i owoce. Głównym wyznacznikiem zdrowej diety pudełkowej jest zawartość w potrawach warzyw i owoców. Ważne jest również, aby dania zawierały pełne ziarna zbóż (czyli produkty razowe), strączki, dobre tłuszcze (nie najtańszy olej palmowy), a także dobre gatunkowo produkty zwierzęce.

Współpraca cateringu z dietetykiem

Catering dietetyczny potrzebuje dietetyka, nie tylko żeby doradził, ale także żeby wyliczył wielkość porcji. Szef kuchni nie ma na to czasu, a często też umiejętności. Jeżeli firma nie współpracuje na co dzień z dietetykiem porcje najczęściej wyliczane są „na oko” i wybrana przez klienta kaloryczność może znacznie różnić się od tej otrzymanej (w jedną lub drugą stronę).
Współpraca dietetyka z szefem kuchni powinna być stała, to szef kuchni powinien wymyślać i proponować potrawy, a dietetyk obliczać wielkość porcji, sugerować zdrowe dodatki i proporcje składników w potrawie.

Jeśli jednak znajdziesz czas…

Gotowanie samemu może sprawiać sporo frajdy i jeżeli tylko znajdziecie na to czas, warto spróbować. Dzięki temu wybierzecie produkty zdrowe, świeże, o wiadomym dla Was składzie (bez zbędnego cukru, konserwantów, aromatów, barwników i innych polepszaczy) i te, które lubicie. Nie wszystkie posiłki nie muszą przecież być takie wyszukane jak w cateringu dietetycznym. A jeśli nie macie pomysłów na zdrowe przepisy i nie potraficie ułożyć zdrowych i zbilansowanych posiłków poszukajcie informacji w sieci lub skorzystajcie z porad specjalistów dietetyków.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *