Diety oczyszczające

koktajl pietruszkowyKiedyś na porządku dziennym były posty. Jedni pościli z przymusu, inni z nakazów tradycji, czy religii. O ile nie były to posty zbyt długie i wyniszczające, pozytywnie wpływały na zdrowie poszczącego. Powodowały strawienie niepotrzebnych złogów białkowych, eliminowały nadmiar nagromadzonych tłuszczów. Najczęściej posty wiązały się ze spożywaniem jedynie pokarmów roślinnych, które dostarczają mniej energii i odkwaszają organizm.

Obecnie, kiedy mało kto głoduje z biedy (przynajmniej w Europie i Ameryce Północnej), religie odchodzą od nakazów poszczenia, standardem staje się objadanie i niezdrowe nawyki żywieniowe. W dzisiejszych czasach posty trzeba planować indywidualnie, co pozwala na dostosowanie ich do własnych potrzeb.

Czemu służy detoks?
– uwolnieniu się od toksyn zgromadzonych w organizmie,
– odkwaszeniu organizmu,
– poprawie ogólnego stanu zdrowia,
– przezwyciężeniu emocjonalnego przywiązania do jedzenia niektórych pokarmów,
– zwiększeniu odporności na infekcje,
– zmniejszeniu objawów alergii i nietolerancji pokarmowych,
– łagodzeniem ataków migren,
– łagodzeniem bóli stawów,
– łagodzeniem chorób skóry,
– łagodzeniem problemów endokrynologicznych.

Można pościć w różny sposób, od całkowitego powstrzymania się od jedzenia, po posty na sokach owocowo-warzywnych, surowych owocach i warzywach, warzywach gotowanych na parze, czy post na pełnych ziarnach zbóż. Czas trwania postów nie powinien być zbyt długi zwłaszcza na początku, kiedy dopiero zaczynamy włączać posty do naszych zachowań żywieniowych. Na początek można zdecydować się na kilkudniowy (2-4 dni) detoks owocowo-warzywny z dodatkiem dobrej jakości olejów roślinnych.

Do diety oczyszczającej dobrze się przygotować, podczas tygodnia poprzedzającego dietę odgraniczyć spożywanie: kawy, herbaty, mięsa i ryb, nabiału, a wykluczyć: produkty z białej mąki, biały ryż, żywność wysoko przetworzoną, napoje gazowane. Pozwoli nam to na łagodniejsze przejście kuracji.

W czasie stosowania diety mogą wystąpić reakcje organizmu na uwalniane toksyny: bóle głowy, bóle brzucha, osłabienie, wymioty, biegunka, bóle stawów, zmiany skórne. Aby zmniejszyć dolegliwości można wesprzeć oczyszczanie lewatywą.

Podczas detoksu należy pić duże ilości wody lub świeżo wyciskanych soków, które wspomagają wypłukiwanie toksyn z organizmu. W przypadku częstego podczas diety oczyszczającej uczucia chłodu pomocny może być na przykład napój rozgrzewający na bazie imbiru. Wszystkie płyny najlepiej wypijać 30 minut przed posiłkiem lub godzinę po nim. Wparciem dla detoksu jest również wysiłek fizyczny (niezbyt ciężkie ćwiczenia aerobowe), który dodatkowo oczyszcza organizm.

W czasie trwania diety dobre jest ograniczyć do minimum stosowanie leków i kosmetyków (zaleca się stosowanie naturalnych lub ekologicznych). Nie należy pić kawy, herbaty i alkoholu, palić papierosów, używać narkotyków.

Porcje posiłków mogą być mniejsze lub większe, w zależności od potrzeb organizmu. W diecie oczyszczającej nie chodzi o redukcję kilogramów (choć często jest to skutek uboczny diety), dlatego nie ma potrzeby liczenia kalorii i ograniczania porcji.

Diety oczyszczające nie są dla wszystkich. Nie mogą sobie na nią pozwolić osoby z chorobą nowotworową w stadium zaawansowanym, z chorobą Adisona, z nadczynnością tarczycy, po transplantacji nerek, w ciężkiej depresji, czy z wyniszczonym organizmem. Detoks należy odłożyć na czs ciąży i karmienia piersią, gdyż uwalniane toksyny mogłyby negatywnie wpłynąć na dziecko. Tak radykalnych diet nie stosuje się również u dzieci i u dziewcząt w okresie dojrzewania.

Bibliografia:
Maciej Szaciłło, Karolina Kłopocz „Karolina na detoksie”, Biblioteka Gazety Wyborczej.
Paul Pitchford „Odżywianie dla zdrowia”, Wydawnictwo Galaktyka
Dieta dr. Dąbrowskiej: ewadabrowska.pl