Przepisy i porady na Boże Narodzenie

imagesŚwięta kojarzą nam się z dobrym, domowym jedzeniem, pachną pięknie cytrusami, piernikami i bakaliami. Często jednak kończą się poczuciem ciężkości, ospałością i zbytnim objedzeniem. Co zrobić aby zdrowo przeżyć Święta? Oto garść dobrych rad:

– „Każdej potrawy należy spróbować” – dobrze, ale niech to będzie niewielki kawałek. Rozkoszujmy się smakiem i zapachem potrawy, skupmy się na nim przez chwilę, żeby jedzenie nie było automatyczne tylko uważne. Każdy kęs powinno się przeżuć około 30 razy, wtedy pewnie nawet nie zdążymy zjeść zbyt dużo.

– Warto robić przerwy między potrawami (zwłaszcza podczas wieczerzy wigilijnej).

– Nie zapominajmy o aktywności fizycznej – wolne dni to dobry moment na spacery w gronie rodziny. Nie rezygnujmy też z ćwiczeń, do których jesteśmy przyzwyczajeni, Święta to nie urlop od treningów.

– Spróbujmy zamienić potrawy świąteczne na zdrowsze, mniej tłuste i ciężkie.

Pierniki bez tłuszczu:
Na 1 blachę pierniczków: Szklanka mąki żytniej, 4 łyżki miodu, 4 łyżki cukru brązowego, garść orzechów laskowych, łyżka przyprawy piernikowej, łyżeczka sody oczyszczonej, 2 łyżki mleka (do posmarowania pierników).
Miód rozgrzewamy w garnuszku, dodajemy cukier i czekamy, aż wszystko się rozpuści. Orzechy szatkujemy na małe kawałeczki, mieszamy z mąką, przyprawą piernikową i sodą oczyszczoną, a następnie z miodem i cukrem. Zagniatamy ciasto i odkładamy na noc do lodówki. Następnego dnia rozwałkowujemy je cienko i wycinamy ciastka, pieczemy około 10 minut w 180 stopniach.
Staramy się nie zjadać więcej niż 3-4 pierniczki dziennie, delektujemy się nimi jak długo się da.

Sernik:
Na formę tortową: 600g sera twarogowego chudego, 250ml śmietany 12%, 6 jaj, 12 łyżek cukru, 3/4 szklanki płatków owsianych.
Ser rozgniatamy ze śmietaną i przepuszczamy przez praskę lub przez maszynkę do mielenia. Oddzielamy białka od żółtek, żółtka mieszamy z cukrem, białka ubijamy na sztywno. Wolno mieszamy w.w. składniki. Płatki owsiane wysypujemy na spód tortownicy po czym nalewamy masę sernikową i pieczemy w 60 stopniach przez 2,5 godziny.
Kawałek sernika (1/8 całości) to mniej więcej 300 kcal, czyli jeden posiłek.

Pierogi z soczewicą:
Na 12 pierogów: pół szklanki mąki pszennej, pół szklanki mąki pszennej razowej, sól, niecała szklanka gorącej wody, 3/4 szklanki zielonej soczewicy, mała cebula, czosnek, majeranek, suszona natka pietruszki, mielona kolendra, pieprz, sos sojowy, łyżeczka oleju kokosowego.
Soczewicę gotujemy do miękkości, cebulę i czosnek szklimy na oleju, doprawiamy, łączymy z soczewicą, studzimy. Mąki mieszamy ze szczyptą soli, zalewamy gorącą wodą, gnieciemy ciasto, wałkujemy i formujemy pierogi używając soczewicy jako farszu. Gotujemy w dużej ilości osolonej wody, aż wypłyną.

Karp pieczony w folii:
Karp pieczony jest znacznie zdrowszy i bardziej dietetyczny iż ten smażony (zwłaszcza w panierce). Można go przygotować w specjalnym rękawie do pieczenia lub w folii aluminiowej. Dodatkiem do karpia może być pokrojona w krążki cebula i pokrojona w plastry cytryna lub rodzynki i szatkowane migdały lub starte na tarce warzywa korzeniowe (marchew, seler, pietruszka) włożone do środka ryby. Rybę przyprawiamy do smaku solą i pieprzem i dodajemy nieco masła, by mięso nie wyschło.

Indyk duszony z suszonymi owocami:
Na pierwszy lub drugi dzień Świąt dobrą propozycją jest indyk, którego mięso ma mało tłuszczu i jest łatwostrawne. Podudzia lub udziec z indyka dusimy na wolnym ogniu z niewielkim dodatkiem oleju kokosowego, a także suszonymi morelami i śliwkami do miękkości podlewając od czasu do czasu. Podajemy z kaszą jaglaną lub kaszą pęczak.