Zasady zdrowej diety

– jedz regularnie, najlepiej o stałych porach, 4-5 posiłków dziennie, w tym śniadanie (najlepiej ciepłe – to pobudza metabolizm), ostatni posiłek nie później niż dwie godziny przed snem.

– jedz uważnie, powoli, dokładnie przeżuwaj jedzenie, nie spiesz się, celebruj wspólne posiłki z rodziną (nie z telewizorem, komputerem, czy książką), ciesz się jedzeniem.

– ćwicz regularnie, metabolizm pobudza wysiłek ponad 30 minutowy wykonywany 3 razy w tygodniu. Jeżeli nie dbasz o zbytni przyrost mięśni postaw na jazdę rowerem, pływanie, bieganie lub dłuższe spacery, zajęcia fitness albo jogę.

– dbaj o różnorodność spożywanych posiłków, codziennie jedz produkty z każdej z grup: produkty zbożowe (pełne ziarno), warzywa, owoce, tłuszcze roślinne bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe, mięso lub ryby lub nasiona roślin strączkowych lub nabiał.

– wybieraj zdrowe produkty, takie które nie zostały mocno przetworzone, są świeże i z pewnego źródła. Kupując produkty gotowe czytaj skład na opakowaniu i unikaj konserwantów, sztucznych barwników, przemysłowo wytworzonych dodatków (na przykład syrop fruktozowo-glukozowy i skrobia modyfikowana mają właściwości tuczące!).

– regularnie pij wodę – 1,5 -2 litry dziennie, najlepiej w temperaturze ciała lub wyższej, żeby nie wychładzać organizmu i nie spowalniać przemian energetycznych. Napoje wypijaj 30 minut przed albo godzinę po jedzeniu, żeby nie rozcieńczać soków trawiennych. Jezeli nie lubisz samej wody możesz dodać do niej trochę soku z cytryny, albo napić się herbaty roiboos, zielonej czy ziołowej.

– wybieraj dobre tłuszcze, najlepiej tłoczone mechanicznie na zimno, do pieczenia lub duszenia można używać: oleju rzepakowego, oleju kokosowego, masła klarowanego lub oliwy z oliwek, do sałatek: oliwy z oliwek, oleju rzepakowego albo lnianego (musi być przechowywany w lodówce, również w sklepie, ma krótki termin ważności).

– zrezygnuj ze słodyczy i białego cukru, nie ma w nich prawie żadnych wartości odżywczych, zamiast nich można stosować (ale w ograniczonych ilościach): owoce świeże i suszone, cukier trzcinowy muscavado, melasę, miód, syrop klonowy. Zamiennikami cukru, które nie mają jego struktury i nie tuczą są ksylitol i stewia (można nimi słodzić płyny, dodawać do wypieku ciast lub produkcji domowych słodyczy). Należy unikać produktów które mają w składzie cukier na jednym z trzech pierwszych miejsc.

– mięso jadaj okazjonalnie, unikaj tłustych fragmentów, zrezygnuj z wędlin na rzecz mięs pieczonych samodzielnie. Doskonałym źródłem białka są również ryby (najlepiej morskie tłuste), nabiał, jajka i nasiona roślin strączkowych (np. fasola, soja, ciecierzyca, soczewica, groch).

– ogranicz sól (do maksimum 1 płaskiej łyżeczki dziennie), zastąp ją ziołami i innymi przyprawami, które wzbogacają smak i zapach potraw i wspomagają trawienie.